6.7.10

Emotsionaalne olustikukirjeldus Sitsiilia autorendist, liiklusest ja märkidest

Alapeatükk pikemale Sitsiilia reisikirjale

AUTORENT

Kui kusagil Sitsiilias maffia eksisteerib, siis üks selline koht on autorent.

Lennujaamast väljudes tuleb jälgida viitasid, mis juhivad terminalist välja. Seejärel viidad lõppevad ning vaistu kasutades tuleb läbida kohalik parkla, kuni näete eemal kahte väikest majakest, mille katusel ilutsevad autorendifirmade sildid. Kui ühe maja peal oma rendifirma silti näete, ei tähenda see veel, et see firma tolles majas asub. Meil oli broneeritud Budgeti autorent. Budgeti sildiga majast juhatati meid kõrvalmaja teise boksi. Sealt juhatati viimasesse boksi, kust juhatati Avise boksi. Et Avis teeb teile Budgeti rendi.

Edasi järgnes midagi uskumatut. Autorendiagent tegi meile lisakindlustuste osas sõna otseses mõttes ajupesu. Ma olen varsti kuus aastat autorentidega koostööd teinud, korduvalt autosid rentinud ning tean ka, kui nahaalselt mõnelpool lisakindlustusi peale surutakse. Sitsiilia Avis oli selles osas tõeline meistriklass. Kui me maksame 150 eurot juurde, siis on auto varastamise või vigastamise korral omavastutus null. "Kui te kindlustust ei võta", onu tegi dramaatilise pausi ja joonistas aeglaselt ja rasvaselt neljakohalise numbri, "tuleb teil tasuda 1780 eurot".

Onu muudkui jätkas. Rääkis tüüpilistest õnnetustest ja sissemurdmistest autosse. Ma küsisin, et kas neil tihti varastatakse turistidel autosid ära. Onu noogutas. Nii minu, kui läbi ja lõhki ratsionaalse Oliveri meelekindlus hakkas silmnähtavalt vankuma. Siis hakkas juba tekkima paranoiline hirm, et kui me lisakindlustust ei osta, tellib Avis meile elukutselise päti autot varastama. Lahkusime kontorist õnnetute ja saja euro võrra vaesematena kui plaanitud, vähemalt saime lisakindlustuse odavamaks räägitud. Aga hirm oli natukene nahavahel.

Edasi jätkas Avis samas vaimus. Väikeses Lancia (loe: lantsjaaa) Ypsilonis oli ootel mitu kaunilt kujundatud hoiatavat flaierit: “Car theft and hijacking are becoming more commonplace. If when driving you find someone drawing attention to a fault with your car, like flat tire or leaking fuel, you should ignore them. This is often just a method to get you out of your car and steal it under your nose. For extra safety you should always drive windows closed and the doors locked. “ Selline tunne tekkis, et issand, kuhu me sattunud oleme!

Parklavalvur andis kaasa ka moodsa rooliliku ning luges sõnad peale, et me seda iga kord ikka kasutaksime, kui autost lahkume. Avis tegi oma tööd suurepäraselt. Meid ehmatati jalutust nõrgaks, nii et olime nõus parema enesetunde eest oma mitme päeva eelarve võrra neile peale maksma. Segaste tunnetega sõitsime lennujaamaterritooriumilt välja tundmatuse kuritegelikku maailma.

LIIKLUS

Autorendi plaane tehes tuleks Sitsiilia reisile leida tugeva närvikavaga ja haiglaselt rahulik juht. Liiklus on pehmelt öeldes kaootiline. Vilgas, kiire, pulbitsev ja nahaalne. Siin saavad tõeks kõik need müüdid ja linnalegendid, mida Itaalia liikluse kohta räägitakse. Suunatuli on jobudele, punane tuli fooris ei tähenda, et peaks seisma jääma jne.

Pika aja peale taipasime lõpuks seal kehtivad kõige lihtsamat džungliseadust. Sitsiilia liikluses kehtib sama põhitõde, mis suusamägedel: teed annab tagant tulija. Kui sina sõidad mööda teed ja keegi keerab kuskilt ette või vahele, siis on sinu asi reageerida ja talle teed anda. Need kõrvalt ette keerajad tavaliselt isegi ei heida pilku vasakule, et kontrollida, kas sa tuled või mitte, nad lihtsalt keeravad. Kui sa ise natukenegi kauem kuskile ristmikule passima jääd, et õiget momenti oodata, siis juba hakkavad taga seisjad närviliselt signaalitama, et mida sa seal ometi passid. Sama ettearvamatud on jalakäijad, kes igas suvalises kohas teele ette hüpata võivad.

Selles valguses on null vastutusega lisakindlustuse ostmine oma rendiautole pisut isegi hea. Sina ise ei pruugi midagi valesti teha, aga tõenäoses, et keegi teine sulle kuskilt ette, taha või külje peale keerab, on üpris suur. Nagu Oliver ütles, ta pole kusagil Euroopas näinud nii mõlgitud autosid, kui Sitsiilias.

MÄRGID JA VIIDAD

Samased psühholoogilised eeldused, mis juhile, on soovitavad ka kaardilugejale. Eelkõige tuleb jääda rahulikuks, sest kaardid on sageli raskesti arusaadavad ja suunaviidad eksitavad. Pigem ongi lihtsam sõita tunde järgi, mitte paaniliselt näpuga kaardil järge ajada, sest viimane ajab lihtsalt hulluks.

Suunaviitadega tuleb ära õppida kaks eripära:

1) Kui näed sind huvitava koha silti, KEERA!
Eelkõige ma pean silmas vaatamisvääruste, hotellide, restoranide viitasid. Siin ei ole antud sada või paarkümmend meetrit reageerimiseks ja rahulikuks pöördeks. Nii kui silti silmae, olge valmis! Vastasel juhul sõidate lihtsalt mööda.

2) Teine asi, millega tuleb leppida, et kui silt näitab paremale või vasakule, siis see ei pruugi mitte tähendada paremale ega vasakule. Palermos otsisime niimoodi supermarketit. Tänaval on silt “Centro commerciale” ja nool vasakule, meie keerasime ja sattusime kellegi hoovi. Pärast edasi sõites selgus, et kogu linn on selliseid silte täis, kord noolega paremale, kord vasakule.

See nooltesegadus jätkub ka maanteel. Kui mitmeid korda me niimoodi valesti keerasime! Ainuke loogiline teooria, mis me nende siltide kohta lõpuks välja mõelda suutsime, on selline et kui paremal pool teed on silt, mis näitab, et Tartu paremale ja Tallinn vasakule, siis tegelikult tähendab see seda, et Tartu paremale ja Tallinn seda märgist vasakule jäävat teed mööda otse. Kui Tallinna oleks tulnud vasakule keerata, siis oleks märk olnud vasakul pool teed. Nii seletades tundub keeruline, aga kui kohal olete, siis ilmselt jagate matsu! :)

No comments: