Autor: Urmas Vaino, Auto Bild Eesti
Fiat 500 on jõudnud Eestisse! Jah, see lause tuleb kirjutada hüüumärgiga. Usute või mitte, aga see on ajalooline sündmus. Kuid ainult kauge, saabumata aeg teab, kas see sündmus mõjutab kuidagi ka autoelu Eestis. Ehkki võiks ja peaks. Fiat 500 on jõudnud Eestisse! Ja juba kuuleb minu sisemine kõrv eestikeelseid küsimusi: mis selles siis nii erilist on? Mingi pisike punn? Pealegi Fiat? Miks peaks ühe auto müügilejõudmise pärast rõõmustama keegi teine peale müügimeeste? Olen valmis seletama, andke ainult natukene oma ajakrediiti, kirjutab Auto Bild Eesti.
Esimene rõõmustamise põhjus
Kõige lihtsam on rääkida ajaloost. Esimene Fiat 500 sai valmis 1957. aastal. Edasi sai sellest autost legend: paljud on veendunud, et Itaalia tõus põllumajandusriigist tööstusgigandiks sai alguse just «viiesajasest». Ilmselt on vähe täisealisi eurooplasi, kellel ei oleks jutustada oma lugu 500sest. Kui muudmoodi mitte, siis vähemalt mingi episood nähtud ja meelde jäänud filmist.
Maarjamaal elanud rahvas jäi sellest kõigest kõrvale. Ei ole midagi magusamat teadmisest, et uue Fiat 500 ilmumise ajal oleme ka meie osa sellest loost. On jah pateetiline, aga mis siis.
Teine rõõmustamise põhjus
Autotööstuse hiilgeajad saabusid just väikeste mudelite masstootmisega. Põrnikas on hea näide, «viiesajane» loomulikult ka. Muidugi ihkab hing kitsaste olude asemel midagi suuremat, nii ongi autotööstus keskendunud nn lipulaevade ja keskklassi loomisele. Väikeautod on küll endiselt populaarsed, aga neid on treitud põhimõttel: pole tähtis, mis värvi kass on, peaasi, et hiiri püüab. Itaallaste pingutus luua korralik, ilma kompromissideta väikeauto on Fiat 500 näol kandmas korralikku vilja.
Tahaks näha kompetentset inimest, kellel on auto välimusele midagi ette heita. Elav loomus, värvikas ja silmatorkav joon, meeldejäävad põhidetailid (esituled, katusejoon, tagaluugijoon), kompaktne ja terviklik olek.
Need on kõik emotsionaalsed märksõnad, aga need, kes on Fiat 500ga tõtt vaadanud, saavad aru, millest ma räägin. Ajalugu ei kordu õnneks mitte alati farsina.
Kolmas rõõmustamise põhjus
Väikesed autod tähendavad enamasti kompromisside massi. Auto väliskuju kopeerib enamasti suuremaid mudeleid, edasi püütakse reisija jaoks luua mulje, et ta saab rohkem kui väikeauto. Autotootjad näikse olevat arvamusel, et odavama ja väikese auto ostab see, kellel raha ei ole. Teate ju küll «ainult meie auto on seest suurem kui väljast» stiilis reklaamteksti.
Teine võimalus on teeselda sportlikkust. Auto vedrustus keeratakse nimme jäigaks, sisse surutakse sportlikum rool ja sügavad istmed. Pole vaja! Ma tahan väikest, esmaklassiliste näitajate ja sõiduomadustega autot! Vastus on: Fiat 500.
Dual Drive roolivõimendi lubab linnas manööverdada praktiliselt üht näppu kasutades. Maanteel ka kiiruse kasvades muutub rooli iseloom vastavalt. Kui tahad ise reguleerida, siis saad seda teha, valides lülitist City stiili.
Muidugi hüppab 2300 mm teljevahega auto mõnel Eesti teel üsna korralikult. Aga see ei ole auto häda, me vist ei tahaks teada, milline näeks välja sõiduk, mille ehitamise lähteülesanne on koostatud meie maanteede kõige hullemate lõikude põhjal.
Igatahes ei nõua «viiesajase» juhtimine liiga palju energiat. Kurvides jääb standardvedrustus pisut pehmeks, aga seda tunneb ainult liigse optimismi korral.
Proovisõiduks ettenähtud 500sel on valiku väikseim mootor. 1,2-liitrise 51 kWst piisab täiesti. Tõsi, selleks, et osaleda foorirohelise alt algavas võistluses, tuleb pedaali hoolega vajutada.
Neljas rõõmustamise põhjus
Retro on nüüd juba mõned head aastad automaailmas rokkinud. PT Cruiser, Mini, New Beetle on siiani kõige enam silma paistnud. Kõik kolm on olnud rikka rahva toredad mänguasjad. Head autod, aga üsna soolase hinna eest. Fiat 500 kannab oma rolli välja ka siin. Hetk tagasi kirjeldatud nn blank-versioon ehk 1,2-liitrise mootoriga Pop 500 maksab 165 000 krooni. 199 000 eest saab kõige väiksema mootoriga Lounge-versiooni. Ja ma kinnitan, sellest piisab täielikult! Mini One’i hind jääb siis veel 60 000 kaugusele, samuti PT Cruiseri oma, New Beetle kõige odavam versioon on 100 000 kallim.
Viies rõõmustamise põhjus
Siiani sai autoostja öelda: ma pean ostma suurema auto! Sest see on turvalisem kui need pisikesed punnid. Enam ei saa: Fiat 500 sai EuroNCAPi põrketestis maksimaalsed viis tärni. Kui ei usu, keera mõni leht ja uuri lk 65 ise järele.
Kuues rõõmustamise põhjus
Tegime vanalinnas «viiesajasest» loo jaoks pilte. Rohkem kui pildistamisele tuli aega kulutada turistide peletamisele. Madridist Tallinnasse tulnud Hispaania perekond ei tahtnud auto juurest sammugi taganeda, ameeriklanna küsis, kas ta võiks mult auto ära osta.
Proovisõidu ringi ajal aeglustas Renault Megane Scenicu juht minu Fiatiga kohakuti jõudes käiku, vaatas ja uuris autot pikalt, lehvitas siis rõõmsalt ja näitas püstist pöialt. Kas see pole mitte põhjus rõõmustamiseks?
Meeldis: Suurepärane juhitavus, väike kütusekulu, kaasliiklejate sõbralik tähelepanu
Ei meeldinud: Hmm, raske küsimus.
Fiat 500
Uksi/kohti: 3/4
Mootor: R4, otto
Töömaht: 1242 cm3
Võimsus: 51 kW (69 hj) @ 5500 p/min
Pöördemoment: 102 Nm @ 3000 p/min
Jõuülekanne: Esivedu
Rehvimõõt: 185/55 R 15
Pikkus/laius/kõrgus: 3546/1627/1488 mm
Teljevahe: 2300 mm
Pakiruum: 185 l
Kütusepaak: 35 l
Tühimass: 865 kg
Tippkiirus: 160 km/h
Keskmine kütusekulu: 5,1 l/100 km
CO2 pääst: 119 g/km
No comments:
Post a Comment