15.3.07

Kuopio

Nädala algus viis mind taas kaugele Soomemaale. Seekord oli sihtpunktiks Kuopio ja põhiliselt selle ümbruse spahotellid. Naljakas lugu nende spa-dega. Soomlased tahavad kangesti, et Eesti turist seal käima hakkaks, aga Soome spad on hoopis teistsugused, kui meie siin Eestis ärahellitatult harjunud oleme. Mina nimetaksin neid isegi mitte sanatooriumiteks vaid puhkekodudeks, sest kodumaaga võrreldes ma leian kõige rohkem ühisjooni just Pühajärve puhkekoduga.
- Soome spad on reeglina väga lihtsa majutusega ning tihti on tubades sisseehitatud lisavoodi võimalused lastele. Perepuhkus puhkekodus on vägagi pop.
- Sõna "spa" tähendab reeglina mingi veesilma olemasolu - hotellil on bassein(id) ja mullivann(id), ei pea olema suur veekeskus nagu Laulasmaal või Kalev Spas vms.
- Spa hoolitsuste kõrval on väga tähtsal kohal sportlikud aktiviteedid. Spad asuvad looduskaunites kohtades, kus saab harrastada matkamist, kõndimsit, suusatamist, jalgrattasõitu.
- Spas on väga tähtis osa õhtusel meelelahutusprogrammil - elav tantsumuusika (valss ja tango) on kohustuslik elemnt.
Külastatud kohad:
Spaahotell Rauhalahti - nähtutest kõige mõnusama veekeskusega, suurimaks trumbiks peetakse suurejoonelisi õhtuüritusi. Hotellitoad on vanad ja kulunud, aga 100 m kaugemale on ehitatud uus apartment-hotell, kus on igati viisakad ja mõnusad ruumid. Kõige soodsam on hostelimajutuse võimalus, ka see jääb paarisaja meetri raadiusesse keskuse peamajast. Kõikide pakettide hinna sees on majutus, poolpansion, veekeskuse ja jõusaali piiramatu kasutamine ning "igapäevane vabaajaprogramm" (sportimis- ja liigutamisvõimalused). Huvitav detail - Jätkänkämppä majake 600 m kaugusel peahoonest, see on siuke vanaaegne puutööliste majake, kus pakutakse traditsioonilist Soome sööki ning kohe kõrval asub ka ehtne suitsusaun.
Rauhalahtis veetsime tõeliselt mõnusa õhtu, sõime Jätkänkämppä hubases õhkkonnas huvitavaid kohalikke roogasid, kohalik akordionist esitas samal ajal rahvusmuusikat (Mõned Soome tädi kippusid kaasa laulma ning üks esitas suisa eestikeelse laulupala, teadmata, et teda kuuleb ka rühm eestlasi). Ning hilisõhtu vedelesime veel üle tunnikese veekeskuses, kus eriti mõnus oli sooja veega väibassein - õhk oli külm, aga vees imehea soe olla.
Spaahotell Vesileppis - järjekordne sanatooriumilaadne asutus, aga mitte päris. Vesileppist peetakse parimaks tema sportimisvõimaluste poolest. Lisaks suurele staadionile ja matkaradadele asub otse hotelli all "KymppiArena" - see on 30 m sügavusele maa sisse ehitatud aastaringi avatud olev suusatunnel, kus, palun väga, saab murdmaasuusatamist harrastada ka südasuvel!
Kolleeg Triinuga suusatunnelis soomekelgutamas
---------------------------------------------------------
Lisaks on olemas täismõõtmetega jäähall, kus saab mängida hokit, või eriti populaarset curlingut. Meilegi anti võimalus käsi valgesk saada ja ligi tund aega veeretasime jääl umbes 5 kiloseid (või olid need veel raskemad) sangpomme. Täitsa vahva mäng!
Majutuse osas on Vesileppises 2 eraldi kategooriat: vana hotellitiib, kus on väga koledad ja vanad toad nind uus hotellitiib, kus on mõistlikud ja normaalsed hotellitoad. Tundub, et seda kohta kasutavad tihti ka sportlased taastumiseks ja treeninglaagriteks, sellepärast ka sellised suurejoonelised talvespordivõimalused. Kui me 12-kesi (kõik noored näitsikud) hotelli restorani lõunale sammusime, käis meesklientidest läbi sahin, et näe, iluuisutamisvõistkond tuli! :D
Curling
-------------------------
Spaahotell Kunnonpaikka - suur ja avar puhkekodu, tugeivamaks küljeks spaahoolitsused. Tõepoolest, ainukesena mainitud kolmest oli seal protseduuride jaoks eraldi stressivaba õhkkond loodud. Pastelsetes toonides ja ümarate joontega ala, kus vulises vesi ja mängis rahustav muusika, seal siis toimusid kõikvõimalikud massaazid, maniküürid, pediküürid ja muud poputamised. Ning meile suureks üllatuseks, töötas seal ka keegi eestlanna Margit Rõivas, kes rääkis, et ta on juba 9 aastat Soomes asunud ning hakkab vaikselt eesti keelt unustama.
Majutus oli päris ok, meie saatjad näitasid suure uhkustundega hotelli 2 sviiti, mis eesti rahva esindajal ilmselt külgi mööda alla jookseksid. Honeymoon sviit oli rõvedalt prosta ning teine sviit oli ehitud leopardinahksete diivanitega, no see oli veel rõvedam ja prostam! Aga need pidid venelaste seas raudne müügihitt olema, ma üldse ei imesta! Veekeskus oli suht väike, aga muid sporditegemise võimalusi oli jällegi rohkesti. Õhtul laulis pimestavaid tangorütme keegi Saija Varjus.
Veel käisime sellises toredas kohas nagu Blue White Lohimaa Resort, mis oli väga tore ja armas keset loodust asuv puhkekeskus, kus põhiaktiviteetideks kalapüük ja saunaskäik. Hästi hubane koht, kuhu tahaks isegi näiteks mingit seminari või koosolekut pidama minna.
Ja reisi highlight oli kahtlemata suusahüpete maailmakarika Kuopio etappi "The Nordic Tournament" pealtvaatamine teisipäeva õhtul. Triin, tubli tüdruk, uuris välja, et ka meie poiss Jens Salumäe läheb hüppele ja nii me siis varustasime end sini-must-valgete lipukestega. Ma olen varem käinud suurvõistlustest ainult Eesti-Portugali jalgapalli vaatamas, aga see oli natuke isegi veel ägedam. Hüppemägi on alt vaadates ikka hirmus kõrge! Me seisime kohe maandumisraja ääres ning karjusime, mis jaksasime Jensile. Aga tuhkagi, ta ei teinud teist nägugi. Teised arvasid, et võib-olla ta ei kuulegi oma kiivri alla midagi. Võib-olla tõesti. Aga meil oli ikkagi hirmus tore!