23.11.06

Uue Sakala kaitseks

Ma olen juba mõnda aega tahtnud sellel teemal siia kirjutada. Põhimõtteliselt, kui on tegu vanade majade lammutamisega, siis ma olen enamasti vastu. Viimastel nädalatel kuuma teemana üles köetud Sakala keskuse maha tõmbamine hakkab nüüd juba leheveergudelt taanduma, aga siin seal leiab endiselt "kultuuritegelaste" järelhõikeid skandaalsele otsusele seinad maha kiskuda. Niisiis, tavapärase lammutustegevuse vastasena pean ma seekord auga tunnistama, et olen uue kultuurikeskuse ehitamise poolt. Minu arvates on praegune Karla katedraal juba ammu minetanud oma praktilise, esteetilise ja moraalse väärtuse. Millal te viimati Sakalas käisite? Mäletate te mõnda suurejoonelist kultuurisündmust viimase 10 aasta jooksul, mis on Sakalas toimunud? Tegemist on igati suurejoonelise arhitektuurilise teosega oma ajastu vaimus ja kontekstis. Paraku ajastud muutuvad. Sakala kolossaalne fuajee ning presiidiumiistungi laadis aula ei rahulda enam ammugi tänapäevase kultuuripalee vajadusi.
Sellepärast jääb mulle ka mõistmatuks "kultuuriinimeste" kiivas kinni hoidmine oma aja äraelanud paekivilossist. Lausa koomiline, kuidas tuulelipud leheveergudel suunda muutsid, sest trendikas on olla Sakala lammutamise vastu. Ma imetlen siiralt Ilmar Raagi, kes Postimehes (või oli see Päevaleht) avaldas uut keskust toetava arvamusloo asjalike põhjenduste ning veenvate väidetega. Võib öelda, et ma olen isegi pettunud mõnedes kultuuripeerudes, kes kõrki kisa tõstsid, et nende nimed väidetava valega uusehituse toetuseks üles on trükitud (ma kahtlustan taas pigem tuulelipu efekti).
Alles täna lugesin endise minister Allikmaa "hämaratest kinnisvaratehingutest" so. sahkerdamisest Sakala, tele- ja raadiomajaga. Mulle tundus isegi pisut sümpaatne Allikmaa kommentaar a la "keegi pidi selle otsuse ära tegema". Tal on õigus. Vähegi telemajaga kokkupuutunu teab igivanu kurtmisi kitsastest koridoridest, ruumipuudusest ja ajahambast puretud õhustikust. It's time to chnage! Miks on halb ehitada uus meediakeskus linna veerele? Miks on halb luua uus ja tänapäevane kultuuritempel? Miks hoitakse kinni iganenud väärtustest justkui jonni pärast ning sarjatakse neid, kes on julenud astuda suuri samme.
Mulle meeldib mõte edasiminekust ja paremast homsest. Ja ma leian, et uus Sakala keskus on vajalik. Sest vana võib ju küll alles jääda, aga temaga pole midagi peale hakata.

No comments: