19.7.11

Mootorrattaga elu avastamas

Uued asjad, mida õpetab 2 nädalat ja 5000 km mootorratta seljas mööda Euroopat ringi sõitmine.

1. Riided olgu ilusad
Korralik varustus on sõidunaudingu aluseks. Põlve-, selja-, õla- ja küünarnukikaitsed lisavad turvalisust, vee- ja tuulekindel materjal ilmastikukindlust jne. Olen paar korda sõitnud oma tavaliste riietega ja rohkem väga ei tahaks. Kui me Helsingist alustasime, käis mul rattariiete selga ajamine tigusammul. Kõik lukud, taskud, trukid, saapad, buff, ja siis veel kiiver olid justkui võõrkehad, mida kohmakate, töntside näppudega toppisin ja sikutasin. 2 nädala pärast tuli kõik see juba une pealt minutiga ja kiivri sain pähe nii, et ükski juuksekarv soengus ei liikunud. Osavus on mõnus!
2. Mootorratturitel on liigid
Reisimootorratturid ehk cruise-bikers on vanad ja paksud. Üldse mitte halvas mõttes, eks. Aga nad olid! Hallid habemes mehed, õllekõhud ees. Ma olin selles seltskonnas nagu roosa ja rikkumatu beebi. Siis on veel ice-cream bikers. Need, kes ajavad nädalavahetusel ratta garaazist välja ja sõidavad jäätisekohvikusse, et kohvikutooli pealt oma kaugemal seisvat iludust imetleda. Ma ise võtaksin endale pigem liiginimetuse rautaperse, 5000 km ikkagi. Ametlikult ma päris rautaperse olla ei saa, niisuguseid diplomeid väljastavad rattaklubid neile, kes sõidavad 24h jooksul 1000 miili ehk ~1600 km. Bratislavast Tallinnasse.

3. Naine on mehe kael
Kui kogemused piirduvad põhjamaiste kiirusstandarditega, siis ühtäkki Saksamaa kiirteedele sattuda on päris hirmuäratav. Alles keerasime vaikselt sadamaterritooriumilt välja ja juba tulistab masin 180 km/h. Esimese hooga olin ma kindel, et mu pea lendab otsast ära. Kiiver on juba niigi omajagu raske, kael lihtsalt ei suuda sellise raskusega võidelda, sest tuuletakistuse jõud, mis tekib, on ikka kohutav. Hiljem harjus sellega ära, ilmselt olid kaelalihased lõpuks trimmis nagu Janeki kõhulihased headel päevadel. Soorollidel ja pealkirjal ei ole tegelt asjaga mingit pistmist, kõlas lihtsalt hästi. :)


4. Uni on hea
Ma õppisin üsna kiirelt tagaistmel magama. Vahel pole seal kõlkudes lihtsalt mitte midagi vaadata, nii et uni tuleb kiiresti. Esiti tundus see üpris hirmus - kuidas ma nüüd saan motika seljas tukkuda!? Väga lihtsalt saab: paned silmad kinni ja tudid, isegi pea ei nõksa ette poole. Mitte keegi ei saa aru, ka mitte juht.

5. Kõrvatropid saab tegelikult ka kõrva panna
Pikkadel sõitudel toppisime kõrvad alati kinni, sest kiirust arendades kohiseb tuul kiivri sees ikkagi üsna vägevalt. Tuleb välja, et kõrvatroppide paigaldamise osas olen ma kogu oma senise elu käinud lastesõimes. Ilmselt on minusuguseid teisigi, nii et nüüd ma tahaksin avada spetsiaalakadeemia, näiteks kiirkursuse "Kogu tõde, kuidas troppe TEGELIKULT kõrva panna". Kasulik teave näiteks ka lennukiga pikki vahemaid sõites.


6. Teretamine on tore
Motikamehed viipavad käega, kui üksteisest mööduvad. Igal pool ja koguaeg. Üleüldse, mootorratturid on kohe sõbrad hoolimata vanusest, rahvusest, soost, nahavärvist vms. Kõik tahavad kohe juttu ajada ja küsida, kuidas läheb. Praegu ma tahaks ka lehvitada, kui mõni rattur mööda sõidab, aga Fiati roolist on vist imelik. :)

7. Vähem on rohkem
Ma pakkisin kaasa nii vähe asju, kui ma sain, aga tegelikult poleks pidanud niigi palju, paar riideeset ja plätud jäid suisa kandmata. Sellise reisiga vähenevad inimese vajadused lausa uskumatult. Kõik see mahtus ära tillukesse külgkohvrisee, mis on umbes sama suur kui natuke tummisem sülearvutikott. Kingad ja kosmeetikakott leidsid koha tagumises kohvris koos lisavarustusega. Järgmisel korral oleks mu kott igal juhul oluliselt õhem.
8. Halb ilm on hea
Vihma kallab nagu oavarrest ja kuivas ja soojas istuvad autojuhid mõtlevad tõenäoliselt parastava kahjutundega, et vaesed mootorratturid. Kaugel sellest! Veekindlate riietega istud sa vaikselt oma kookonis ja ei saa suurt ööd ega mütsi aru. Kiivri sees on nagunii kuiv. Tegelikult pole sul isegi vahet, kas sajab või ei saja. Pigem on see, et sõitma peab ettevaatlikumalt, sest märg tee on mootorratta jaoks ütlemata libe. Puhkepausid vihma käes on samuti mõnusad. Lõppude lõpuks teevad ju märjad juuksed ja mööda nägu veerevad veepiisad naisratturi veelgi seksikamaks, eks? ;)

9. Mootorrattad on tegelikult ka erinevad
Naine keerutab uue kleidiga peegli ees ja küsib mehelt, et mis ta arvab. Mees vastab, et sama ilus nagu iga teine kleit. Minu jaoks on mootorrattad olnud ka seni suhteliselt ühte nägu. Kaks ratast ja põriseb, mis neil vahet. Nüüd ma saan aru küll, et täitsa erinevalt põrisevad. Ja kui ma mõni mööda sõidab, siis ma täitsa vaatan huviga, et mis värk on. Ja kui ma mingil põhjusel ise peaksin endale kalli mootorratta ostma, siis soovitati selleks valida Ducati Diavel, pidi olema hea kerge naisterahavale. :)


See oli lühikokkuvõte minu jaoks uuest reisiliigist. Reisist endast on üsna raske kirjutada, sest külastatud kohti, tehtudt ja nähtut on nii palju, et väga raske on neid ühte reisikirja mahutada. Nii et jätkan tükiti!

No comments: