15.5.10

Ära sõida kunagi kiiremini, kui sõidab su kaitseingel!

Käisin täna ajuloputusel, ametliku nimega B-kategooria lõppastme koolitus.
"Enne esmase juhiloa vahetust juhiloa vastu peab esmase juhiloa omanik läbima lõppastme koolituse. Koolituse eesmärgiks on ohutu liiklemise ja riske vältiva sõiduoskuse, teisi liiklejaid arvestava ning säästliku ja keskkonnasõbraliku sõiduviisi propageerimine. B-kategooria lõppastme koolitus koosneb teoorialoengust (5 tundi), kuuest sõidukorrast libedal ja kahest sõidukorrast linnaliikluses. "
Teoorialoengut peab endine politseinik Eduard Ridal (turske ja autoriteetne mees), kes räägib elust enesest ja näitab sinna juurde fotosid ja videoklippe Eestis ja Soomes toimunud liiklusõnnetustest. Lihtne füüsika ja matemaatika, kui suurt kiirust on vaja, et vigastada jalakäijat. Kuidas sekundid võivad tunduda väga pikad või väga lühikesed. Pidurdusteekonnad, valed otsused.

Kui ma lõunapausi ajal oma autorooli istun, siis on ikka nii kõhe tunne, et sõidan kätevärisedes Saku ja Männiku vahelisel teelõigul 70-ga, hirmus, et kohe hüppab või keerab keegi kuskilt ette.
Eduard Ridal teeb kõik nii puust ja punaseks, et ma olen tegelikult sellega nõus, et kesklinnas peaks liikluspiirang olema 40 km/h. Ja kui see aitab ära hoida õnnetusi ning säästa inimelusid, siis nii olgu. Sest aeg, mida sa sellega kaotad on tegelikult tühine. Tegelikult sõidab ju iga normaalne inimene juba praegu kesklinnas võrdlemisi aeglaselt, sest mitmel pool on foorid, ülekäigurajad ja polegi mõtet väga kiirust arendada. Kui sa just debiilik ei ole.

Siinkohal panin endale märkmetesese kirja mõned ülestähendused, mida lahkesti jagan.
  • Mälu järgi sõita ei tohi!
    Piinlik tunnistada, aga mõnikord ma avastan ennast seda tegemas koduteel. Vahepeal on mitu kohta, kus on ülekäigurajad ja vahel olen ma ennast avastanud, et olen enne hoo täilikult maha võtnud, kuigi ühtki jalakäijat momendil ei paista. Kõik valgusfoorid on tuttavad, isegi nende tsükkel - alati kindlad foorid, mille taga seisma peab jääma jne. Nii kui avastan ennast mälu järgi sõitmise reziimilt, raputan tüütust uimast lahti.

  • Kas te teadsite, et inimese vaateväli on 180 kraadi? Aga autojuhi terav/konsentreeritud vaateväli ainult 2-3 kraadi, maksimaalselt 14 kraadi. Sa võid küll vilksamisi silmanurgast näha, mis kõrval toimub, aga sa ei ole sellele konsentreeritud. Seetõttu peavadki silmad olema koguae igal pool.

  • Auto peatumisteekond on tavaoludes umbes sama, mis auto kiirus. Kui sõidad 50-ga, on seisma jäämiseks vaja 50 m, kui sajaga, siis 100 m jne. Peatumisteekond on reageerimisteekonna, pidurite rakendusteekonna ja aeglustusteekonna summa. Füüsiliselt tõestatud.

  • Kõige ohtlikum libedus tekib +5 kun i-5 kraadi vahel, siis on palju musta jääd. Kevadel tuleb ettevaatlik olla metsavahelistel või varjus olevatel teelõikudel, kus päike ei jõua asfalti soojendada. Sügisel ja talvel on vastupidi - libedam on lagedatel teelõikudel, sest mets kaitseb teed. Samuti on libedam veekogude läheduses asuvatel teedel, kus õhk on niiskem ja sildadel.

  • Auto keerab rooli ainult siis kui esirattad veavad. Mida libedam tee ja suurem kiirus, seda vähem tuleb rooli keerata. Kui tekib esiosa libisemine, ei tohi rooli rebida ega pidurdada, sest see viib auto külglibisemisse ja tagajärjed võivad olla veelgi hullemad. Kui auto on külglibisemises, ei tohi samuti pidurit vajutada, sest see teeb asja veel hullemaks. Ainult käed peavad ringi käima imekiiresti. Niimoodi kirjapandult ei kõla see üldse nii loogiliselt kui ise reaalselt olukorda liberajal äraproovides.

  • Kui toimub kokkupõrge, ära hakka kuskilt kinni hoidma, lase käed lahti! Nii tekitad endale vähem vigastusi. Pinguta turvavöö alati üle ja jälgi, et selle alla taskusse ei jää võtmekimpu, mobiiltelefoni vms. Korista lahtised asjad autost ära!. Kokkupõrke tagajärjel muutub kõigi asjade mass 40 korda suuremaks, seega lendavad asjad selga niisuguse raskusega, mida on võimatu ette kujutada. TAGAISTMEL KA TURVAVÖÖ KINNI, eks! Ka taksos, mis sest et taksojuht kukub mölisema.

  • Enne autorooli istumist käi WC-s. Kui põis on täis, on raskem keskenduda juhtimisele. Ning kui peaks juhtuma õnnetus, siis turvavöö läheb just nimelt üle põie. Selle tulemusena, nagu märkis õpetaja Ridal diskreetselt, kaks elutähtsat vedelikku segunevad. Kui te saate abi vähemalt 30 minutiga võib hästi minna, kui mitte, siis ....
Teoorialoengule järgnevad katsed libedarajal. Ma annaks küll sooja soovituse, et kui sa seda koolitust kohustuslikus korras tegema ei pea, siis mine libedasõidule iseenda harimise mõttes.
Kõige suuremaks veaks, mida inimesed libisemise korral teevad on liiga palju pidurdamist ja liiga palju rooli keeramist. Need on nagu refleksid. Aga katsed näitasid, et lase pidur lahti ja keera rooli vähem kui 10 kraadi ning su auto on läbib ka libeda kurvi teel püsides. Näiteks, ütleme, et näed teel ootamatut takistust. Siis vale käitumine on see, kui lükkad piduri põhja ja kukud rooliga vehkima. Õige oleks see, kui pidurdad korra, kased siis lahti ja juhid ainult natuke rooli keerates auto takistusest mööda. Teoorias lihtne, praktikas ... peadki ise proovima.
Liikluspolitsei võiks kõik kiiruseületajad ja muidu tulletallajad rahatrahvile lisaks sundkorras sellele koolitusele saata.

No comments: