4.1.10

Elbi kulinaaria, Jaani lihaäri ja teised

Kolisin puhkuse ajaks jälle Viljandisse. Ma olen juba ammu mõelnud kirjutada pikemalt siinsest ajaloost, sest Viljandis on lihtsalt fantastiliselt hästi säilinud kunagise hansalinna miljöö. Muidugi teavad kõik kino Rubiini ja lossivaremeid, aga tõeline vanalinn lookleb nende kahe objekti vahel, kus on munakivisillutisega käänulised tänavad ja imeline arhitektuur. Tuleb vaid osata vaadata. On lihtsaid puitmaju ja uhkeid puithäärbereid, on punastest tellistest müüre, on hilisemaid juugendvillasid ning sisehoove, kus erksa kujutlusvõime abil võiks veel tänagi näha toimimas sajanditevanust kaupmehe-elu. Aga mitte sellest ei tahtnud ma täna kirjutada.

Kuna ma siin olles teen vahel süüa ka, siis tahtsin kirjutada hoopis kohalikest toidupoodidest. Pealinnas on lihtne: lähed supermarketisse ja ostad kõik, mis vaja. Heal juhul käid teises poes veel. Aga siin: aastavahetusel tahtsime kala teha, käisime kõik suured poed läbi, aga kala otsas. Siis mõtlesime, et mida alternatiivina teha ja jälle tuli mitu poodi läbi käia, et kõik vajalikud koostisosad olemas oleksid. Meil olid muidugi võib-olla natuke dändilikud soovid ka. Ja ma ei räägi seda tegelikult halva pärast. Minu arvates on see lahe.

Eile näiteks tahtsin haudepotis liha teha. Jalutasime koertega turule. Siis jalutasime Jaani lihaärisse, mis asub ümber nurga. Siis sealt ikka ei ostnud veel liha ära, mõtlesin, et äkki Elbi kulinaarias on mingi hea maitsestatud liha. Jalutasime sinna, aga ei olnud, müüa arvas, et äkki nende teises poes veel on. See teine pood asub kesklinna teises otsas. Jalutasime sinna, seal ka ei olnud, nii et jalutasime Jaani lihaärisse tagasi. Ja see kõik oli kuidagi normaalne.

Üldsegi, mulle ei meenu, et Tallinnas oleks selliseid vahvaid väikesi kauplusi. Kui Nõmme turg välja arvata. Viljandis on kaks Jaani lihaäri, mis müüvad värsket liha ja valikut valmistooteid nagu keedukeel või keedupeet või hernesupipõhi jne. Elbi kulinaaria on ka mu uus lemmik. Vanasti oli Nõmme keskuses üks selline kulinaariapood, aga nüüd meenub kõige lähedasema asjana Selveri valmistoidu lett. Ja mulle ei meeldi Selveri valmistoitu osta. Elbi kulinaaria müüb ka värsket liha ja siia igasugu valmistehtud asju. Nende pasteet on lihtsalt imeliselt hea. Ka süldil pole viga. Jne.

Ühesõnaga, mis ma öelda tahan, et nendes väikestes poekestes käimine on omamoodi romantiline. Nagu elaksid Prantsusmaa linnakeses, kus sul on oma lihunik, oma pagar, oma juurviljamüüja jne, kes hüüab juba kaugelt "Madam, kas täna teile jälle üks maitsev keedukeel, kuidas härrale maitses?" Siin muidugi keegi ei hüüa niimoodi, aga mõte on sama, saate aru? Et ei pea toidukaupu suurtest hüpermarketitest ostma, vaid on olemas ka selline mõnusam ja kodusam võimalus.

Ja kalaga on siin tõesti raskem, sest ei Maximas ega Rimis pole värske kala letti olemas ning Selveris elavad seal mingid roidunud üraskid. Eile käisin turu kalaosakonnas, kus müüdi värsket Võrtsjärvest toodud kala. Hakkangi nüüd otsima, mis head rooga saaks teha kohast ning siis jalutan ilmselt turule. Kas pole mitte taevalik? :)

No comments: