4.7.06

Kuidas toimid sina?

Tänapäeva noored panevad mind vahel kohe imestama. Elementaarsed viisakusreeglid on täiesti tume maa. Ma saan muidugi aru, et alati võib apelleerida, et reeglid on välja mõeldud ühiskonna kammitsemiseks ning et ennast tõeliselt vaba hingena tunda, tuleb julmalt rebellida. Aga no kuulge, siiski! Ma räägin asjadest nagu lauakombed ja lihtne lugupidamine.

Minu lapsepõlve lugemisvarasse kuulus vaieldamatult Holger Pukki kirjutatud lasteraamat "Kuidas toimid sina". Pukki võiks siis juba lausa nimetada tolle aja Coelhoks, sest samavõrra nagu tänapäeva inimesed armastavad Coelho armsaid muinasjutte, sest seal ju peitub alati mingi tera, siis "Kuidas toimid sina?" on samuti lõbus lugu vennast-õest Vallist ja Vollist, kes iga päev midagi uut õpivad. Jutustavas vormis räägitakse sulle, kuidas erinevates olukordades kombekalt käituda.
Mulle meeldis see raamat nii väga, et minu poolt on lausa narmendama loetud. Ja kui nii edasi läheb, siis minu poolest võiksid nad selle kasvõi keskkooli kohustuslikku kirjanduse juurde arvata.

---
Uuesti pargipuude all kõndides arvas isa, et on viimane aeg trammi istuda ja elektrijõul sünnipäevale sõita. Tema jalad olevat juba parasjagu väsinud.
"Äkki jõuame liiga vara," arvas Volli.
"Parem natuke varem kohal olla kui hiljaks jääda!"
"Tädi Auguste tuleb alati hiljem. Ma mäletan, kui ta ükskord ütles, et täpselt tulemine pole "peen", "tuli Vollile meelde.
"See tarkus pole küll tuhkagi väärt! Täpsus kaunistab inimest," sai isa pahaseks. "Sõnapidamine on inimeste üks õilsamaid omadusi. Eks ole täpsus üks sõnapidamise viise. Lubasid kella kuueks tulla, siis ole punktipealt platsis. Täpsus näitab, et sa austad teisi, ei pane neid enda järele ootama. Täpsusel on meie elus igal sammul suur tähtsus. Sa võid isegi arvata, mis siis sünnib, kui me täpsusest lugu ei peaks. Kohe tekib suur segadus. Inimesed jäävad tööle hiljaks. Seetõttu ei tehta kauplusi õigel ajal lahti. Õigel ajal ei välju rongid, laevad, lennukid ... Ühesõnaga - üks suur üleüldine hilinemine ja segapuder."
---

No comments: