See oli mu ema, kes avastas kirbukatelt kohalikud maastikumaalid. Ma olen ennegi maininud, et Soome kirbuturud on sootuks teist mõõtu kui Eestis. Müügilettidele ei kuhju ainult kasutatud riided ning lääpatallatud kingad, vaid ka palju põnevat vanavara.
Siin mu viimane veider leid, ei saanud jätta koju toomata. Põhjala loodusnaivism kohtub perifeeria kitshiga selle parimas mõistes. Kaunis armuhüüdel isametsis on aastakümnendite taguse "rahvakunsti" üks levinumaid motiive, selliseid linnumaale olen näinud mitmeid. Ent vaadakse neid värve! Tundmatu kunstniku ootamatult erksad paradiisitoonid annavad siin avangaristlikud mõõtmed!
Signeering "J F Lemmens" on interneti andmeil välja ilmunud Inglismaal Nottinghamis, Hollandis ja Rootsis. Briti oksjonimaja müüb teost jahikoeraga 200 GBP eest, samal ajal kui minu metsisepildi hallikaspruun versioon on Rootsis müügil 100 SEK-ga. Keegi tütarlaps otsib ühes Rootsi kunstifoorumis taustateavet oma metsast väljuva põdra maali kohta, millel samuti Lemmensi allkiri. Kohalikud eksperdid soovitavad pahaselt lõpetada unistamine nagu oleks tegemist millegi väärtuslikuga ja sõimavad maali suvalise tundmatu allkirjaga kitshiks.
See avaldus pani mind mõtlema. Ometi räägivad need maalid meile looduse ilust ja (liht)rahva armastusest kaunite kunstide vastu. Kõik need romantilised põhjamaa maastikud, õndsad hetked taluõuedelt, metsloomakesed ja kalapaadid, mis eelmisel sajandil kommertseesmärkidel lõuenditele on jõudnud - mis see siis on? Kas see on kunst? Või ei? Kas kitsh võib mingil hetkel kunstiks muutuda? Kust läheb piir?
Nende mõtiskluste raames koperdasin ühe toreda artikli otsa, kus Ants Juske arvustab Leonhard Lapini 1996. aastal Vaal-galeriis aset leidnud näitust "Kitsh ja avangard". Noppeid:
(---) Lapin võtab nn massikultuuri, kitshi, laadakunsti, porno ja muu "madala" kunsti näited ja "õilistab" need klassikalise avangardi, täpsemalt suprematismi kujundikeelega. Mis see siis kokku on, kas kitsh või avangard, kitsh ja avangard, postMODERNism või POSTmodernISM? (---) Pop flirtis avalikult massikultuuriga, ajades marru Greenbergi- ja Readi-tüüpi "kõrge" kunsti apologeedid. Distantsi "madala" kunstiga tekitas vaid kerge irooniline varjund, kuid kindlasti armastas Andy Warhol jäägitult kitshi. (---) Mina interpreteeriksin Lapini näitust siiski veidi teisiti kui need, kes näevad siin mingit kitshi ja avangardi vastasseisu. Asi on nimelt selles, et ka avangard on muutunud juba ammu kitshiks. (---) Niisiis pole Lapin minu jaoks mitte ühendanud kahte polaarsust, vaid konstateerinud kitshi erinevate vormide olemasolu. See on meie modernismiaegne mälu, mis näeb siin dualismi, tegelikult on see vaid dihhotoomia. (Allikas: Eesti Päevaleht)
Mu Vahemere-türkiis-rohelise männimetsaga isemetsis paelub mind endiselt. Ja veel, milline raam! Kogu see kooslus on nii perversne, et see on lihtsalt nii ilus ja äge. Olgu siis kitsh või ükskõik mis. Loving it.
(---) Lapin võtab nn massikultuuri, kitshi, laadakunsti, porno ja muu "madala" kunsti näited ja "õilistab" need klassikalise avangardi, täpsemalt suprematismi kujundikeelega. Mis see siis kokku on, kas kitsh või avangard, kitsh ja avangard, postMODERNism või POSTmodernISM? (---) Pop flirtis avalikult massikultuuriga, ajades marru Greenbergi- ja Readi-tüüpi "kõrge" kunsti apologeedid. Distantsi "madala" kunstiga tekitas vaid kerge irooniline varjund, kuid kindlasti armastas Andy Warhol jäägitult kitshi. (---) Mina interpreteeriksin Lapini näitust siiski veidi teisiti kui need, kes näevad siin mingit kitshi ja avangardi vastasseisu. Asi on nimelt selles, et ka avangard on muutunud juba ammu kitshiks. (---) Niisiis pole Lapin minu jaoks mitte ühendanud kahte polaarsust, vaid konstateerinud kitshi erinevate vormide olemasolu. See on meie modernismiaegne mälu, mis näeb siin dualismi, tegelikult on see vaid dihhotoomia. (Allikas: Eesti Päevaleht)
Mu Vahemere-türkiis-rohelise männimetsaga isemetsis paelub mind endiselt. Ja veel, milline raam! Kogu see kooslus on nii perversne, et see on lihtsalt nii ilus ja äge. Olgu siis kitsh või ükskõik mis. Loving it.
No comments:
Post a Comment